Where lifestyle meets finance
Administratie Voor Ondernemers
Administratie | Ondernemen

Administratie voor ondernemers: tips die het je makkelijker maken

De administratie is misschien niet het leukste onderdeel van je to-do-list, maar wel een noodzakelijk kwaad. Bovendien kan het best leuk zijn als je erachter komt dat al dat harde werk tot een prima inkomen heeft geleid! Hoe zorg je nou dat je het jezelf niet te moeilijk maakt en het zelfs misschien niet zo erg meer vindt? Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet:

Administratie voor ondernemers: dé tips!

1. Neem de tijd om het op te zetten

Bij de start van je bedrijf komt een hoop kijken. Het risico is dat het opzetten van de administratie van je onderneming daardoor wat vertraging oploopt. Waak hiervoor en plan hier tijd voor in. Richt een plek in voor je administratie. Denk hierbij aan een plek in je kantoor, aan mappen voor je administratie, maar ook aan een digitale administratie met aparte mappen waarin je alles kunt opslaan. Extra tip: Je hebt een bewaarplicht van je administratie van 7 jaar. Het is dus handig om vooraf goed na te denken hoe je het zo gaat inrichten dat het makkelijk terug te vinden is.

2. Kies of je de administratie zelf gaat doen of dat je het uitbesteed

De keuzemogelijkheden die je hebt zijn:

  1. Zelf bijhouden
  2. Zelf doen met het gebruik van een extern administratieprogramma
  3. Boekhouder
  4. Accountant

De keuzes de je hierin maakt hebben met diverse zaken te maken, zoals tijd, budget en het soort onderneming dat je hebt. Meer weten? Lees het hier.  

3. Jouw hulp om je doelen te bereiken

Administreren om het administreren is weinig motiverend. Wanneer je jouw administratie echter gaat gebruiken om heel scherp te kunnen sturen op jouw financiële doelen en feestjes te vieren als je omzet hoger is dan je prognose, wordt het al een heel stuk leuker. 

4. Hou het goed bij

Je administratie hoeft niet veel werk te zijn, mits je het goed bijhoudt. Plan iedere week even een momentje om je administratie bij te werken en scan bonnetjes gelijk in als je ze krijgt. Tip: installeer een scan-app op je mobiel. Sommige administratietools hebben zelfs een eigen app waar je je bonnetjes gelijk mee kunt scannen. Dan heb je dat maar gelijk geregeld en kun je het niet meer vergeten.

5. Belastingaangifte: zelf doen of uitbesteden

Soms kies je er voor om je administratie zelf te doen, maar kan het alsnog handig zijn om je belastingaangifte wel uit te besteden. Ben je fiscaal goed onderlegd, is je aangifte een eitje. Voor alle anderen, is uitbesteden toch best fijn. Ik heb de eerste jaren van mijn ondernemerschap huilend achter mn aangifte gezeten van frustratie. Zonde, zeker als je je bedenkt dat een goede fiscaal adviseur je soms nog geld op kan leveren ook. 

Hoe doe jij de administratie van je bedrijf? Help anderen door hieronder jouw gouden tip achter te laten!

Reageer