Where lifestyle meets finance
Gratis Telefoon
Geld | mobiele telefoon

Een gratis telefoon bij je abonnement? De rechtbank vindt van niet.

We hebben bijna allemaal wel eens een abonnement afgesloten met een ‘gratis’ telefoon. Maar inmiddels weten we  dat de aanschaf van de telefoon gewoon verwerkt zit in je maandelijkse kosten. En bovendien zie je dat nu ook terug in een rekenoverzicht als je je telefoon gaat aanschaffen. Maar hoe zit dat met de tijd dat de telecomproviders nog niet open waren over de kosten van de telefoon? Is dat wel eerlijk?

Meer openheid over de kosten

In 2014 heeft de Hoge Raad uitgesproken dat abonnementen met een “gratis toestel” in principe vernietigbaar zijn, omdat de abonnementhouder wel degelijk betaalt voor het toestel. Feitelijk koop je gewoon een telefoon en betaal je die maandelijks af. De maandelijkse aflossing zit verwerkt in de abonnementsprijs. Maar hoeveel je precies betaalde, dat was nooit duidelijk. En laten we eerlijk zijn, dit lijkt op ‘kopen op afbetaling’ en daar is financiële wet-en regelgeving voor. 

Begin dit jaar heeft Minister Dijsselbloem geen akkoord gegeven op de wens van de telecomsector om, ondanks de uitspraak, buiten de wettelijke financiële regelgeving te blijven. Dit heeft er voor gezorgd dat het in Nederland altijd duidelijk moet zijn wat je precies betaalt voor het toestel en voor je abonnement. Daarnaast moet het duidelijk zijn wat voor lening je hebt afgesloten wanneer je een telefoon meekrijgt en wat voor financiële consequenties dat heeft. Op zich logisch, toch? 

Wat betekent dat voor de oude contracten?

Wat dit voor oude contracten betekent waarbij dat onvoldoende inzichtelijk was, is nog niet duidelijk. Stichting Consument & Telecomsector (ConTel) biedt als belangenorganisatie collectieve rechtsbescherming aan gedupeerde mobiele abonnementhouders. Je kunt je op hun website aanmelden als ‘gedupeerde’ en aangeven dat je gecompenseerd zou willen worden. Of dit ook daadwerkelijk gaat lukken, dat is nog niet bekend. Maar het aanmelden is gratis, dus baat het niet, dan schaadt het niet. 

Laat je goed informeren

Zoals met iedere lening, is het altijd zo dat je ook je eigen verantwoordelijkheid mag pakken. Zoek daarom bij ieder telefoonabonnement goed uit wat de kosten zijn. Is het in jouw geval slim om een abonnement met toestel te kiezen of is het voor jou goedkoper om sim only te kiezen en je toestel los te kopen? Vergelijk de verschillende sites en laat je goed informeren. Bel ook altijd even met een provider, want de ervaring leert dan je dan nog vaak een betere deal kunt krijgen. 

Heb jij je al opgegeven bij Stichting ConTel? Laat het ons hieronder even weten!

Reageer