Where lifestyle meets finance
Arma Fotografie 11032015 014
Ondernemen | Inspiratie

Een webshop die wél winst maakt: zo doet Laura dat!

Een webwinkel beginnen is voor veel mensen een droom. Maar er zijn er maar weinig die er in slagen een succesvolle en winstgevende online shop neer te zetten. Laura, moeder van twee dochters en oprichter van Lovy (kindersieraden), lukt dat dus wel. Hoe dan? Lees hier haar verhaal!

Je hebt een eigen webshop, wat verkoop je precies?

Ik maak kindersieraden die een speciale betekenis hebben. Zo'n (kraam)cadeautje waarmee je direct op visite wilt als het in de bus valt. Je handen jeuken om het te geven. Waar je trots over vertelt waar het vandaan komt en wat de betekenis is. Echt iets wat de ouders voor altijd willen bewaren.

Hoe is liefde voor ondernemen ontstaan?

Het is alweer dertien jaar geleden dat mijn eerste dochter werd geboren. Het was in de tijd dat Marktplaats in opkomst was. Daar begon ik met het verkopen van kleding die mijn dochter niet meer paste. Maar ik wilde meer. Ik kocht er kleding bij in en verkocht dat meteen weer door via Marktplaats. Ik vond het leuk om zo’n handeltje voor mezelf te hebben, het voelde een beetje als winkeltje spelen. In het dagelijks leven had ik een goede baan bij de overheid. Het verkopen van spullen op Marktplaats vond ik vooral gewoon leuk om te doen. Het ging niet om de winst.

Ik realiseerde me dat ik of moest doorpakken of er helemaal mee moest stoppen.

En hoe ben je toen van Marktplaats naar webwinkel gegaan?

Marktplaats is zo een paar jaar doorgegaan, totdat de webshops opkwamen. Ineens was een webwinkel niet meer alleen voor de grote merken weggelegd, maar was het ook als kleine partij mogelijk om een online winkel te openen. Dus dat deed ik. Ik opende een webwinkel en verkocht kinderkleding van mooie merken. Het ging goed, alleen al die kleding had ik in huis opgeslagen en dat nam veel plek in. Toen heb ik de kleding afgebouwd en ben ik overgestapt naar sieraden. Dat nam minder ruimte in.

Waarom sieraden?

Bij de kleding die ik verkocht, paste ook mooie sieraden. Die maakte ik zelf en verkocht ik al op mijn webwinkel. Op een dag kreeg ik de gelegenheid om op een beurs te staan. Toen dacht ik: laat ik van mijn sieraden een merk maken, dat verkoopt vast nog beter! En dat klopte. En dus stond ik daar op die beurs, niet als die vrouw met zelfgemaakte sieraden, maar als een ondernemer met een eigen sieradenmerk: Lovy.

Door een jaar lang ‘net alsof te doen’ kon ik op een veilige manier ontdekken hoe ik mijn doel kon realiseren.

Wanneer besloot je fulltime voor je webwinkel te gaan?

Naast Lovy werkte ik ook nog als ambtenaar. Ik werkte van negen tot vijf en het was altijd haasten, haasten, haasten. Mijn webwinkel ging zo goed dat ik dacht: stel dat ik hier mijn baan van kan maken? Dat werd mijn droom. Toen de jongste dochter naar de basisschool ging dacht ik: het is nu of nooit. Het ging namelijk zo goed met de sieraden dat ik het niet meer thuis aan de keukentafel kon doen. Ik realiseerde me dat ik of moest doorpakken of er helemaal mee moest stoppen.

In plaats van in het diepe te springen, deed je iets heel slims: je ging een jaar lang oefenen.

Dat klopt, ik heb een jaar lang gedaan alsof ik de stap naar fulltime ondernemerschap al gemaakt had. Hoe? Ik berekende de kosten die ik zou hebben, zoals de huur van een studio. Vervolgens rekende ik uit welke omzet ik zou moeten draaien om rond te komen. Ik ben goed gaan kijken naar mijn daadwerkelijke kosten: ontwerpkosten, materiaalkosten, tijd die ik kwijt ben om producten te maken, etcetera. Door me hier goed in te verdiepen werd duidelijk hoeveel ik daadwerkelijk moest verkopen om winstgevend te worden. Het bleek dat ik twee keer zoveel armbandjes moest verkopen dan ik toentertijd  deed. En om dat te realiseren moest ik meer zichtbaar worden, makkelijker te vinden zijn. En zo ging ik me verdiepen in online marketing en Google.

Door een jaar lang ‘net alsof te doen’ kon ik op een veilige manier ontdekken hoe ik mijn doel kon realiseren. Na een jaar had ik veel geleerd, had gewerkt en zag ik dat het een succes was. En toen pas heb ik de stap gewaagd: ik heb mijn baan opgezegd en een studio gehuurd. Dat is nu vijf jaar geleden.

Hoe was het om van een vast maandsalaris naar een onderneming te gaan?

Vanaf het begin heb ik mezelf elke maand een vast bedrag aan salaris uitgekeerd. Geen vetpot, maar wel genoeg om van te leven. Dat doe ik nog steeds, alsof ik in dienst ben bij mezelf. Aan het eind van het jaar hou ik een soort functioneringsgesprek met mezelf. En tot nu toe zijn de winst en de omzet omhoog gegaan en geef ik mezelf een bepaald bedrag salarisverhoging. Een soort waardering.

Financiën zijn een groot deel van ondernemerschap. Hoe ervaar jij dat?

Ik hou er niet van, maar ik hou mezelf ook niet voor de gek want ik weet dat het belangrijk is. Vroeger had ik er een soort van angst voor, belasting etcetera. Ik probeer dat steeds leuker te vinden. De angst is minder. Als je meer het idee hebt dat je er grip op krijgt, realiseer je je dat je in feite geen angst hoeft te hebben voor de financiële kant van het ondernemerschap. Bij mij was het gewoon het onbekende.

Ik werk keihard en doe mijn best, maar privé is privé. Ik ga in de zomer ook gerust vijf weken op vakantie.

Heb je een meerjarenplan?

Niet op papier, maar ik weet wel wat ik wil. Ik wil wel blijven groeien, in de hoogte, niet in de breedte. Ik heb een uitstapje gemaakt door mijn producten in winkels te verkopen. Dat ging goed, maar het werd te druk en ik moest teveel marge inleveren. Dus daar ben ik mee gestopt. Sieraden laten maken past ook niet bij mij. Ik wil het zelf doen en het persoonlijk houden. Uiteindelijk wil ik in België meer groeien. Ook wil ik me meer focussen op moedersieraden. Dat past ook goed bij wat ik doe. Verder kies ik er heel bewust voor om geen personeel of stagiaires aan te nemen. Waarom? Omdat ik dan voor anderen verantwoordelijk ben en een stukje vrijheid moet inleveren. Dat wil ik niet.

Hoe houd jij werk en privé in balans? 

De balans tussen werk en privé is voor mij niet lastig omdat mijn werkplek niet in huis maar buiten de deur is. En ja, ’s avonds zit ik vaak nog achter de laptop, maar dat komt omdat ik geniet van wat ik doe. Maar ik kan het ook loslaten. Ik werk keihard en doe mijn best, maar privé is privé. Ik ga in de zomer ook gerust vijf weken op vakantie. Zolang je dat goed communiceert kan dat. Afgelopen zomer was ik in Noorwegen en ik had één van de beste maanden qua omzet. Kun je nagaan!

Hoe zorg je dat je opvalt tussen al die andere webwinkels?

Door heel persoonlijk te zijn. In het begin heb ik me groter voorgedaan. Zo sprak ik in termen als ‘ons’, terwijl ik alleen ben. Op een gegeven moment deed ik dat niet meer en heb ik juist laten zien dat alleen ik mijn producten maak. Ik laat zien wat ik maak en hoe ik het maak. Dat is mijn strategie, maar het voelt ook goed.

Je bouwt een persoonlijke band op met mensen. Ook met alles wat ik schrijf. Sieraden hebben veel met emoties te maken, dus het persoonlijke past er ook bij. Het zit ‘m ook in de kleine details. Handgeschreven briefje, mooie verpakking. Zoals ik zelf iets zou willen ontvangen.

Ik vind het nog steeds de allerleukste baan ter wereld!

Welk advies zou je potentiële ondernemers in jouw branche willen meegeven?

Kijk ook niet alleen maar naar ‘wat vind ik leuk’, maar ook: is er een markt voor mijn product? Is het iets waar ik ook geld mee kan verdienen?

Wat vind je het leukst aan ondernemen? 

Het feit dat je zelf beslissingen kan nemen en dat je veel leert. Als je gaat ondernemen, komt er veel op je pad. Zo heb ik mijn website zelf gebouwd. Als ondernemer ben je van alle markten thuis.

Waar ben je het meest trots op als ondernemer zijnde?

Dat ik het al zo lang volhoud. Dat klinkt misschien simpel maar het is wel zo. Veel ondernemers redden het niet, maar ik red het wel. En ik vind het nog steeds de allerleukste baan ter wereld!

Foto: Arma van de Kerkhof

Hoera, ons boek 'De Financiele Detox' ligt nu in de winkels. Bestel jouw exemplaar via bol.com!

Reageer