Where lifestyle meets finance
Facebook Voor Bedrijven
Ondernemen

Facebook voor bedrijven: zo haal jij als ondernemer alles uit Facebook

Facebook, wie kent het niet? Grote kans dat jij er als privé-persoon een account hebt. Maar wist je dat je Facebook ook heel goed kunt inzetten voor het op de kaart zetten van je eigen bedrijf? Wij hebben de 7 stappen op een rij gezet die jij kunt doorlopen om van Facebook zakelijk gezien een succes te maken. 

Aanmelden op Facebook 

Allereerst is het natuurlijk zaak om een persoonlijk Facebook-account te hebben. Hier kun je vervolgens gemakkelijk een zakelijke pagina aan koppelen. Zorg er altijd voor dat je voor je bedrijf een zakelijke pagina maakt. Op deze manier kom je veel professioneler over én een zakelijke pagina biedt je veel meer mogelijkheden dan een persoonlijke pagina. Het inzien van je statistieken, adverteren en berichten vooruit inplannen: het kan allemaal met een zakelijke pagina.

Daarna is het tijd om je pagina in te richten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een goede profielfoto en een mooie omslagfoto. Hoe wil je dat anderen jouw bedrijf zien? Ook is het goed om even stil te staan bij het goed gebruiken van jouw bedrijfsnaam. Probeer deze naam ook altijd exact over te nemen voor je zakelijke pagina. Dit heeft namelijk een positieve invloed op jouw vindbaarheid in de zoekmachine van Google. En voor je eerste volgers kun je natuurlijk al je privé-vrienden uitnodigen om jouw pagina leuk te vinden.

Verder lezen: Instagram inzetten voor je bedrijf: zo doe je dat!

Plaats relevante content

Vervolgens is het tijd om je tijdlijn van de juiste berichten te voorzien. Bekijk wat jouw doelgroep interessant vindt en pas hier je posts op aan. Kijk altijd of je kunt doorlinken naar een artikel, product of pagina op je eigen website en gebruik een goede foto. Het tijdstip waarop je berichten plaatst, is ook van belang. Je kunt via de statistieken van Facebook achterhalen wanneer jouw doelgroep online is. Nodig je volgers uit tot interactie, trigger ze om te reageren op je bericht of laat ze iemand taggen. Gaat jouw bericht over een ander bedrijf? Ook dan is het goed als je het betreffende bedrijf tagt. Je weet maar nooit of ze jouw bericht gaan delen en dit kan je nogal eens extra volgers opleveren. Hetzelfde geldt voor berichten die gaan over actualiteiten, ook deze kunnen viral gaan.

Ga het gesprek aan

Facebook is bij uitstek het middel om in gesprek te gaan met je doelgroep. Probeer dan ook altijd te reageren op reacties die je volgers onder een bericht achterlaten of wanneer ze je een persoonlijk bericht sturen. Je volgers zijn je grootste fans, dus zorg er vooral voor dat ze dat blijven.

Vertel via andere kanalen over Facebook

Heb je een mooie Facebook-pagina gemaakt die vol staat met leuke en inspirerende berichten? Promoot je pagina dan ook via je andere communicatie-middelen, zoals bijvoorbeeld je website, visitekaartje of andere social media kanalen. Grote kans dat dit je nieuwe volgers oplevert.

Groei!

Een Facebook-pagina met een groot bereik is altijd fijn. Zo heb je immers de kans dat meerdere personen in aanraking komen met jouw boodschap. Je hebt de groei van je fanbase voor een gedeelte zelf in de hand. Het is mogelijk om volgers te kopen. Echt, het bestaat, maar we raden het je zeker af om dit te doen. Het staat misschien leuk om er duizenden volgers bij te hebben, maar gekochte volgers zijn vaak fake-accounts of buitenlandse personen. Zij zullen dus nooit een bericht van je liken, erop reageren of doorklikken naar je website. De kwaliteit van je volgers is dus veel belangrijker dan de kwantiteit. Adverteren op Facebook kan wel erg effectief zijn. Je bepaalt zelf welk budget je per dag in wilt zetten en je kunt heel goed zelf je doelgroep bepalen. Je kunt adverteren om meer volgers te genereren, maar je kunt ook bepaalde berichten op je pagina promoten. Je hebt vast ook wel eens de bekende ‘like, share & win acties’ gezien. Je maakt dan kans op een prijs wanneer je het bericht leuk vindt en deelt met jouw achterban. Dit is echter verboden door Facebook, je kunt het dus maar beter niet inzetten.

Verder lezen: 8 tips voor de optimalisatie van je LinkedIn profiel

Experimenteer

Om echt de vinger te kunnen leggen op wat goed werkt voor jouw doelgroep, kun je natuurlijk experimenteren. Plaats eens een bericht op een ander tijdstip, varieer in content en doe eens gek. Werkt het wel? Dan is het mooi meegenomen. Werkt het niet? Geen probleem, dan heb je er van geleerd en doe je het de volgende keer anders.

Evalueer

Tenslotte is het van belang om periodiek te evalueren. Dit is heel gemakkelijk met de statistieken-tool die in Facebook is ingebouwd. Je kunt hierbij de prestaties van je eigen pagina en berichten inzien, maar ook bekijken hoe je concurrenten het doen. Ook krijg je via de statistieken een goed inzicht in je volgers. Wie zijn het, hoe oud zijn ze en waar komen ze vandaan?

Heb jij tips voor het inzetten van Facebook voor bedrijven? Laat het ons weten in een reactie onder dit bericht. En wil je meer weten over Facebook? Bekijk dan eens de boeken Facebook voor ondernemers of Facebookmarketing in 60 minuten.

Wil je meer weten over het thema 'ondernemen'? Lees dan hier de nieuwste Spender, hét online magazine van How 2 Spend It. 

Reageer