Where lifestyle meets finance
Netwerken
LinkedIn | Werk | Inspiratie

Hoe haal je alles uit je LinkedIn? Anoek van LinkedIn vertelt het ons

LinkedIn is voor ons veelal een netwerk waarvan we weten dat we er meer mee zouden kunnen doen, maar waarvan we ook geen idee hebben wat en hoe we dat moeten aanpakken! Tijd om het eens uitzoeken. 

Wij hadden  de eer om onze LinkedIn-vragen te stellen aan Anoek Eckhardt, Hoofd Corporate Communicatie voor de EMEA-regio (Europa, Midden Oosten & Afrika). Haar belangrijkste doel is om LinkedIn extern goed op de kaart te zetten. De belangrijkste kanalen die ze hiervoor inzet zij media, bloggers en journalisten.

Anouk

Waar voldoet een goed LinkedIn-profiel aan?

Je moet uiteraard zorgen voor een volledig en relevant profiel. Wat aanvullende tips zijn:

Goede foto

Je hebt een goede foto nodig. Een goede foto hoeft niet persé door een fotograaf gemaakt te worden. Je kunt hem ook zelf maken met een mobiele telefoon met een goede camera. Zorg ervoor dat: 

  1. Je recht in de camera kijkt.
  2. Je er alleen op staat.
  3. De foto zichtbaar is: niet alleen voor jouw eigen netwerk, maar ook voor je 2e en 3e graads netwerk. 

Samenvatting

Zorg dat je een goede samenvatting schrijft. Deze samenvatting komt onder je foto en headline. Dit is de samenvatting op het profiel van Anoek zelf:

A ten-year veteran of PR, I lead on the development of communications campaigns that help to build and protect LinkedIn’s corporate reputation in Europe, the Middle East and Africa.

Last year I helped lead the global launch of LinkedIn in Arabic which connects hundreds of millions of Arabic speaking professionals globally. A significant milestone for LinkedIn which brings the total number of language options on the platform to 24.
For the last 2 years, I have had the pleasure leading communications for many significant announcements in the Europe, Middle East and Africa region, including a major investment in LinkedIn's international headquarters in Dublin and a Global Economic Impact study.

In my role as corporate communications lead I am responsible for all crisis communications and issue management in the region. This includes setting the strategy and acting as spokesperson.

It has been a natural transition from the work I've done at Google, where I, for more than 5 years, led and supported corporate communications campaigns in the Benelux and the UK & Ireland. This included major product launches such as the introduction of Google's social platform Google+, Google Street View and YouTube.

Tips voor een goede samenvatting:

Leg hier kort en bondig uit wie je bent, wat je doet en ook wat je ambities zijn. Let hierbij ook op de trefwoorden waar je op gevonden wilt worden. Bedenk door welke potentiële opdrachtgevers of werkgevers je gevonden wilt worden. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de woorden die in de vacatures worden gebruikt die je ambieert en verwerk die in je samenvatting. Dit zijn namelijk de woorden waar de recruiters op zoeken. 

Headline

Schrijf ook een goede headline. Dat staat direct naast je naam op LinkedIn. Dit hoeft niet je functietitel te zijn, want deze komt ook al terug in je ervaring. Dit is juist de zin waar je kunt aangeven waar jij je mee onderscheidt. 

Wat kun je met LinkedIn wat de meeste mensen nog niet weten?

Publishing, of eigenlijk bloggen, is nog een vrij nieuwe mogelijkheid op LinkedIn. Je kunt langere content publiceren dan wanneer je een update plaatst in de vorm van een foto of een korte tekst. Als je naar je homepage gaat, kun je kiezen voor: deel een update, deel een foto of deel een blog. Het mooie is dat je blog ook gelijk een onderdeel wordt van je profiel: je ziet deze staan boven je samenvatting. De belangrijkste voordelen zijn misschien nog wel dat: 

  1. je netwerk een notificatie krijgt, waardoor je meer top-of-mind kunt blijven. 
  2. je ook mensen buiten je netwerk kunt bereiken. Iedereen, connectie of niet, kun je gaan volgen en jouw relevante content lezen.  

Wat is de ideale frequentie van publishing?

Het is afhankelijk van wat je te delen hebt. Als jij relevante content hebt, je hebt een breed netwerk opgebouwd op LinkedIn èn ze weten dat je interessante content hebt, kijken mensen daar naar uit en zullen ze het delen. De voorwaarden zijn wel: het moet relevant en niet te commercieel zijn. 

Je ziet wel eens profielen die PREMIUM erbij hebben staan. Wat is dit eigenlijk? 

LinkedIn Premium is de betaalde versie, voor wanneer je nog meer mogelijkheden wilt op LinkedIn en meer uit je profiel wilt halen. Er zijn heel veel verschillende versies van. 

Welke versie bij jou past, ligt aan waar je behoefte ligt. Stel dat je een baan zoekt, zou je voor een versie kunnen kiezen die daar op gericht is. Er zijn ook een aantal algemene voordelen van een PREMIUM-account:

  • Je kunt tot 90 dagen terugkijken wie er op jouw profiel hebben gekeken. 
  • Stel; je bent een baan aan het zoeken, dan kun je zien hoe jouw profiel het doet ten opzichte van de andere sollicitanten.
  • Je krijgt een Inmail-pakket, waardoor je met iedereen in contact kunt komen binnen het LinkedIn-netwerk. Hoeveel mails je kunt sturen, hangt af van welk pakket je kiest.
  • Zoekfunctie: met een gewoon account kun je al zoeken met een aantal selectiemogelijkheden, maar met een Premium account kun je nog veel uitgebreider zoeken. Voorbeeld voor iemand die een baan zoekt: ik zoek naar de recruiter van Nike, die iemand zoekt voor een salesfunctie met x jaar ervaring. Grote kans dat je dan gaat vinden wie je zoekt.

Is het ook iets voor How 2 Spend It?

Ik denk het wel. Jullie zijn bijvoorbeeld ook vaak op zoek naar interessante content voor je lezers. Stel dat je daar een expert voor wilt spreken, dan kun je daar heel specifiek naar op zoek gaan. Het is wel een investering maar ik kan het wel echt aanbevelen.  Ook zeker als je bijvoorbeeld een baan zoekt of een hoog salestarget hebt en je op zoek bent naar potentiële afnemers.En je kunt het premium account op ieder gewenst moment weer stopzetten.

Wat kost LinkedIn Premium?

Het begint bij EUR 21,99- per maand en dat loopt op tot veel hogere bedragen. Stel dat je LinkedIn als voornaamste tool gebruikt om je afnemers te bereiken en hier je sales targets te halen, dan heb je meer functies nodig en zul je daar al snel veel meer geld voor over hebben.

Waar vinden we nog meer tips over de mogelijkheden van LinkedIn? 

We hebben verschillende platformen op LinkedIn zelf. Het is slim om zelf actiever op LinkedIn te worden als je dat nu nog niet bent. Er zijn veel influencers en kanalen waar je veel van kunt leren. Maar denk ook goed na over welke kant je op wilt en wat je ambities zijn, zodat je de mensen kunt gaan volgen die daar ook mee bezig zijn. Dat is het voordeel van LinkedIn: het is een publiek netwerk. Je kunt in korte tijd heel veel relevante content consumeren. 

Haal jij zelf al alles uit je LinkedIn profiel?

Ja, ik gebruik LinkedIn wel veel. Ik begin er eigenlijk mijn dag mee. Ik kijk naar de nieuwsartikelen, kijk wat mijn netwerk heeft gedeeld en ben voornamelijk bezig met het opbouwen van mijn eigen netwerk. Maar wat ik meer zou kunnen doen, is bloggen. 

Wij zijn heel blij met deze tips! En we hebben nog wat huiswerk te doen. Ik begin bijvoorbeeld met het schrijven van een samenvatting en ga wat tijd inplannen om te zoeken naar mensen die ik graag zou willen volgen. Heb jij nog vragen over LinkedIn of heb je juist wat tips? Laat het dan hieronder even weten! Lees hier ook ons blog over het zakelijk inzetten van LinkedIn.


Reageer