Where lifestyle meets finance
Pr Suus Chantal Anoukfotografeert 22
Ondernemen | Tips | PR

Zo scoor je een interview in de media

Menig ondernemer droomt ervan: een groot interview over zijn of haar product in een gerenommeerde krant of tijdschrift. Maar dat is slechts weggelegd voor bekende zakenmensen als Pieter Zwart of Nina Pierson. Of toch niet? Een mediapublicatie ligt binnen handbereik met deze tips van PR-experts!

Wist je dat een interview in een groot medium dichterbij is dan je denkt? Als ondernemer – groot of klein – hoef je niet af te wachten tot Telegraaf, Sprout of Emerce een keer belt. Je PR hebt je deels zelf in de hand. Maar dan moet je wel actie ondernemen. PR-experts Chantal Schram en Suzanne van Duijn van PR-cursus.nl hebben tips.

1. Wees zichtbaar

Chantal werd eind 2017 benaderd door Marie Claire. Of ze haar konden interviewen voor een groot artikel over reisbloggers? Hell yeah! Dat willen we natuurlijk allemaal wel. Chantal: “De redacteur van Marie Claire vond mij via Google. Mijn blog en ik zijn goed vindbaar, ik investeer veel in SEO. Je wordt niet vanzelf gevonden. Dus laat jezelf zien, werk aan je vindbaarheid in Google en vermeld altijd je contactgegevens op je kanalen.”

2. Practice what you preach

In de zomer van 2017 kreeg Suzanne een app’je. Of ze misschien iets wilde vertellen over haar leven als zelfstandige? Het bleek om NOS op 3 te gaan, het jonge broertje van nét nationale nieuws NOS. En dus maakte Suzanne snel tijd vrij om de journalist te woord te staan. Suzanne: “Het zou een artikel worden waarin drie mensen aan bod kwamen. Ik vertelde waarom ik nooit een vast contract heb geambieerd en hoe het vrije leven als reizende ondernemer mij bevalt. Een mooie kans om te laten weten wat ik doe én mezelf in de spotlights te zetten. Practice what you preach! Als ik mezelf in mooie media ‘kan krijgen’, kan ik dat ook voor klanten doen, niet waar?”

Verder lezen: Van een goed idee naar een eigen bedrijf: hoe doe je dat?

3. Blog till you drop

Bloggen heeft Chantal en Suzanne geen windeieren gelegd. Dus toen Suzanne voor een klant op zoek was naar input van reisbloggers, mailde ze direct Chantal. Chantal: “Suzanne vroeg of ik voor een artikel op VIVA.nl een stukje kon aanleveren over duurzaam reizen. ‘Waarom reisbloggers kiezen voor duurzaam reizen’ was de insteek. Ik werkte graag mee, omdat ik hiermee onder de aandacht zou komen van het VIVA-publiek. Dit komt overeen met mijn eigen doelgroep. Zeg dus altijd ‘ja’ tegen relevante gastblog-mogelijkheden.”

4. To follow and be followed

Als Volkskrant je belt voor een interview, weet je dat je je PR goed op orde hebt. Het overkwam Suzanne, die wat mocht vertellen over haar ervaringen als digital nomad. Maar zo’n krant komt niet zomaar bij je terecht natuurlijk. In 2014 leerde Suzanne de betreffende journalist kennen tijdens een persevent. Al die jaren hielden ze oppervlakkig contact via social media. Suzanne: “Volg journalisten op Twitter en Instagram! Zo weet je waar ze mee bezig zijn en kun je altijd als eerste op oproepjes reageren. Bovendien leren ze jou ook beter kennen en ben jij top of mind als ze een soortgelijk iemand zoeken voor een artikel.”

5. Netwerk, netwerk, netwerk

Netwerk is key, zo ook in PR-land. Journalisten hebben het druk en interviewen liever een bekende dan dat ze op zoek moeten naar een nieuwe kandidaat. En dus dacht een redacteur van REIZ& Magazine aan Chantal toen hij een nieuwe reisblogger zocht voor zijn rurbriek over travelblogs. Chantal: “Het is ook een beetje gunnen natuurlijk. PR – en dan met name free publicity – moet een win-win zijn. Het medium heeft weer leuke content, terwijl de interviewkandidaat exposure krijgt. Dat weten de media ook. Journalisten zullen eerder bellen als ze je deze media-aandacht gunnen.”

Verder lezen: 5 boeken voor ondernemers

6. Pitch!

Life is a pitch! Ken je geen journalisten en ben je slecht in bloggen en social media? Dan bestaat er gelukkig de Facebook-groep Roept U Maar (RUM). In deze groep plaatsen journalisten dagelijks oproepjes voor interviewkandidaten. En daar zit soms wat interessants tussen! Suzanne reageerde als startend ondernemer op een oproep over het nieuwe werken en had beet. En goed ook, want het ging om een interview voor RTL Weekend Magazine. Het leverde haar direct een nieuwe klant op.

Meer weten over PR? 

Chantal en Suzanne lanceerden begin mei 2018 hun online PR-cursus: PR-cursus.nl. Daar leer je alles over het PR-vak en hoe je vaker in de media kunt komen. 

Foto: Anouk fotografeert 

Reageer