Where lifestyle meets finance
Instagram Inzetten Voor Je Bedrijf
Ondernemen

Instagram inzetten voor je bedrijf: zo doe je dat!

Instagram is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Bij mij in ieder geval niet. Een beeld zegt soms zoveel meer dan een stuk tekst en dat is precies waar Instagram sterk in is: foto’s en video’s. Hoe zet je dit medium nou goed in voor je eigen bedrijf? Wij hebben wat tips voor je.

Tell a story

Je kunt je Instagramwall (wall = pagina) zien als een storyboard. Als mensen die bekijken, moeten ze een beeld krijgen bij wie je bedrijf is en wat je doet. Je wilt ook dat mensen een positieve merkbeleving ervaren bij de beelden die je plaatst.

Kies een stijl

Bestudeer eens wat Instagram-walls. Je zult zien dat de bekende Instagrammers een eigen, herkenbare stijl hebben. Sommigen hebben een witte rand er omheen, anderen een herkenbare achtergrond. Sommigen hebben vaste items in een vast ritme. Wij hebben bijvoorbeeld een vast afwisseling tussen tips, quotes en blogs. Kies een stijl die bij jouw bedrijf past.

Verder lezen: Facebook voor bedrijven: zo haal jij als ondernemer alles uit Facebook

Pimp je profiel

Uit onderzoek is gebleken dat mensen besluiten om je te volgen op basis van je profielfoto en -tekst. Als een bedrijf of organisatie op Instagram zit, is het soms lastig: wil je de ondernemer erachter zien of plaats je toch je logo? Wij adviseren om je logo daar te plaatsen en de ondernemer achter het bedrijf terug te laten komen in de beelden die je plaatst. Het logo is vaak het meest herkenbaar. Zorg ook voor een goede profieltekst. Kort, krachtig, maar wel voldoende beschrijvend wat je doet. Het liefst met een link naar je website. Belangrijk: zorg dat deze informatie en link actueel zijn!

Volg een fotocursus

Als bedrijf wil je uiteraard een professionele uitstraling. Dat betekent dat je ook goede foto’s zult moeten plaatsen. No worries, mensen vragen niet van je of je een professioneel fotograaf wilt worden. Wel willen ze foto’s zien die hen aanspreken en die op een mooie manier laten zien wat jij ze wilt vertellen. Je kunt deze foto’s kopen als stockphoto, maar we weten uit ervaring dat dat vrij kostbaar is. Volg een fotocursus. Je zult zien dat het niet moeilijk hoeft te zijn en dat je niet allerlei dure apparatuur nodig hebt. Zelfs met je iPhone en allerlei handige apps kun je al heel ver komen.

Wees consequent

Je volgers verwachten van jou wel dat je hen af en toe een update geeft middels een leuke foto of video. Het ondernemerschap kan er voor zorgen dat je soms even geen tijd hebt om weer een leuke foto te maken, dus dat is iets waar je van tevoren al over na moet denken. Maak er tijd voor in je agenda en hou je eraan. Wat ook handig is, is om het van tevoren in te plannen. Dan kun je af en toe een Instagramdagje plannen en plan je alvast een poosje vooruit. Een handige tool hiervoor in Schedugram. Dit is wel een betaalde app: de kosten bedragen EUR 16,- per maand.

Hashtags

Als je voor het eerst op Instagram kijkt, wordt je overdonderd door het aantal hashtags dat mensen bij hun foto plaatsen. Het doel van deze hashtags is om alle foto’s te categoriseren en om jouw account vindbaar te maken. Instagram is tenslotte een grote bak met foto’s waar je in gevonden wilt worden. Zoek uit per hashtags populair zijn en welke relevant zijn voor jouw doelgroep. Je mag maximaal 30 hashtags per foto koppelen, dus kies de juiste.

Soms dragen hashtags zelfs bij aan de community-gedachte. Een goed voorbeeld is #fitgirlcode. Als je deze hashtag opzoekt op Instagram die je allemaal meiden die sporten, slanker zijn geworden en/of een gezond gerecht. Er is hierdoor een community ontstaan van fitte girls. Kijk of je zelf ook een hashtag (of meerdere) in het leven kunt roepen voor jouw merk.

Daten met je klanten

Op Instagram voelt het soms alsof je aan het daten bent met je klant. De gedragscode is namelijk als volgt: als iemand je volgt, volg je diegene terug en like je ook enkele foto’s. Dit werkt echter niet zo voor alle bedrijven: niet iedereen vindt het fijn om geliked te worden door bijvoorbeeld de politie.

Verder lezen: Zo herken je een vriendin die aan Instagram verslaafd is

Be social

Instagram is een social medium. Dat wil zeggen dat er sociaal gedrag van je wordt verwacht. Anticipeer daar leuk op! Behalve het laten met je klanten, kan het ook heel leuk zijn om af en toe iemand te promoten (ofwel een shout-out) op Instagram of te reageren op iemands bericht middels een ‘mention’. Beiden doe je door een @ voor de naam te plaatsen en je bericht te schrijven. 

Wel of niet adverteren?

Je ziet ze steeds meer: de gesponsorde advertenties op je tijdlijn. We horen vanuit de doelgroep tot 40 jaar dat zij dit als een positieve manier van marketing ervaren. Mede door het feit dat ze meestal posts zien die zij inderdaad interessant vinden. Bedenk eerst of het ook echt bij je merk past, of je iets hebt dat ook echt aantrekkelijk genoeg is om de aandacht te trekken en verdiep je dan in de kosten. De kosten van een dergelijke promotie hangen helemaal af van wat je wilt, dus dat zul je eerst helder moeten krijgen.

Meten is weten

Instagram is leuk, maar het is in dit geval niet als hobby bedoeld. Het is daarom ook belangrijk om tussentijds te meten of jouw strategie aanslaat. Groeit het aantal volgers, hoeveel likes heb je per bericht, loop je nog in lijn met de doelstellingen die je vooraf hebt gesteld? Er zijn al diverse apps die je goed inzicht geven in je statistieken, zoals Iconosquare of Overview. Doe dit regelmatig, zodat je tijdig kunt bijsturen. 

Heb jij tips voor het inzetten van Instagram voor je bedrijf? Laat het ons weten in een reactie onder dit bericht. En wil je meer weten over Instagram? Bekijk dan eens het boek In beeld met Instagram.

Wil je meer weten over het thema 'ondernemen'? Lees dan de nieuwste Spender, hét online magazine van How 2 Spend It. 

Reageer