Where lifestyle meets finance
Fp4 R72 Oqii
liefde

Maakt liefde blut?

Wie verliefd is, voelt zich fantastisch en heeft energie voor tien. Je straalt en kan alleen maar denken aan die ene persoon! Maar heeft dat hotel-de-botel-zijn ook invloed op hoe je met je geld omgaat?

Verliefd zijn maakt minder kritisch

Wij vroegen Minou van der Werf en Irene Blanken (beiden wetenschappelijk medewerker bij het Nibud) om hun mening. Volgens hen kan verliefdheid wel degelijk invloed kan hebben op je geldgedrag.

Minou legt uit: “Dat heeft te maken met de intensiteit van emoties die je kan ervaren. Er is daarbij wel een verschil tussen positieve en negatieve emoties. Bij positieve emoties ga je juist globaler kijken en minder op het detail, dus je wordt minder kritisch. Bij negatieve emoties wordt je kritischer en let je meer op details. Bij verliefdheid ervaar je sterke positieve emoties. Daarom komen vragen als ‘heb ik dit echt nodig of kan ik dit betalen?’ minder aan de orde. Verliefde mensen zijn vaak minder kritisch”.

Emoties als excuus

Irene: “Verliefdheid maakt je over het algemeen ook spontaner. Die heftige positieve emoties worden daarbij vaak als excuus ingezet om bepaalde aankopen te doen. Je denkt dan bijvoorbeeld ‘Ik voel me zo goed, ik ga mezelf trakteren’. Of: ik wil er op mijn best uitzien voor mijn nieuwe liefde, dus ik ga shoppen voor nieuwe outfits”.

Waar het op neer komt, is dat mensen die verliefd zijn over het algemeen wat impulsiever en zoals eerder genoemd, minder kritisch zijn, ook in geld uitgeven.

Imponeren met spullen

En dat blijkt niet het enige verschil tussen verliefde mannen en verliefde vrouwen en hun geldgedrag. Irene: “Evolutionair gezien, is het zo dat mannen en vrouwen willen aantonen dat ze een geschikte partner zijn. Mannen hebben daardoor de drang om te imponeren met spullen. Hij moet kunnen aantonen dat hij het goed voor elkaar heeft.”

Een Amerikaans psychologisch onderzoek komt tot dezelfde conclusie. Mannen doen vaak grote en onpraktische aankopen wanneer zij op de versiertoer zijn. En dat allemaal om één reden: indruk maken op de vrouw. Vrouwen hebben (volgens dit onderzoek) eerder de neiging om te laten zien dat zij goede zorgers zijn. Zij zullen bijvoorbeeld eerder geld geven aan een bedelaar in het bijzijn van hun ‘crush’, om die zorgzaamheid te tonen.

Sorry, daar heb ik even geen geld voor. Knuffelen?

Om een relatie te laten slagen, is het volgens Minou en Irene niet persé nodig dat je hetzelfde geldtype bent. Wat wel belangrijk is, is dat je samen over geldzaken praat. En daar zijn wij het helemaal over eens.

Die communicatie komt ook in de verliefdheidsfase al van pas. Doe je bijvoorbeeld niet rijker voor dan je bent. Als jouw liefje een voorkeur heeft voor dure tripjes naar Parijs en sterrenrestaurants, en jij dit niet kan betalen of zonde van je geld vindt, zeg het dan eerlijk. Dat voelt veel fijner dan geld uitgeven wat je niet hebt. Probeer die roze bril dus af en toe even af te zetten als het om je geldzaken gaat. En verder? Vooral genieten van die verliefdheid!

Herken je jezelf in deze blog? Welke gekke uitgaven heb jij wel eens gedaan toen je verliefd was?

Heb jij de nieuwe Spender, het online magazine van How 2 Spend It, al gelezen? Deze editie staat helemaal in het teken van #millennials. Bekijk Spender hier & read your heart out!   

Reageer