Where lifestyle meets finance
Publicity
Ondernemen | Free publicity

Meer klanten dankzij free publicity: hoe doe je dat?

Hoe kom ik aan klanten? Het is de populairste vraag die ik als zelfstandige gesteld krijg. Zelf heb ik geen problemen om aan klanten te komen, dankzij free publicity. In deze blog deel ik mijn tips. 

Als zelfstandig pr- en communicatieadviseur moet ik natuurlijk wel het goede voorbeeld geven. Dat betekent: regelmatig met mijn naam in de (online) bladen, spreken op een event of mijn verhaal doen op de radio. Dit is goed voor mijn eigen naamsbekendheid én reputatie als pr-expert. Maar hoe werkt free publicity precies als acquisitiemiddel?  

Social: show yourself 

Dankzij gratis marketingkanalen als Facebook en LinkedIn is het makkelijker dan ooit om free publicity te genereren. Zelf laat ik op social media zien wat ik kan en deel ik al mijn successen. Nieuwe klant? Post! Geïnterviewd door een mooi blad? Post! Publicatie voor mijn klant? Post! Als je niet laat zien wat je voor anderen kunt betekenen, dan weten ze het ook niet. Wie actief is op social media, ziet bovendien ook vaker leuke vacatures en opdrachten voorbij komen. Zo zag ik vorig jaar een leuke klus voor social redacteur bij VROUW.nl op Twitter voorbij komen. Uiteindelijk werd ik ook aangenomen, omdat ze me zo leuk vonden op social media. Verantwoord tweeten dus! 

Blog je bekend 

Als blogger van het eerste uur heb ik makkelijk praten: bijna dagelijks een blogpost schrijven is inmiddels mijn tweede natuur. Maar bloggen is meer dan een leuke hobby. Met goede content lok je mensen naar je website en kun je uitstekend je expertise laten zien. Mijn blogs ‘3x Redenen waarom jij een pr-adviseur nodig hebt’, ‘Vijf dingen die ik had willen weten toen ik freelancer werd’ en ‘Zeven misverstanden over samenwerken met bloggers’ zijn niet alleen nuttig voor andere ondernemers, maar leiden rechtstreeks naar mijn sales-pagina. Zeker als je verder wilt met schrijven is het cruciaal om te bloggen. Je bouwt met iedere post immers aan je portfolio. Dankzij mijn jarenlange blogervaring kon ik zelfs mijn carrièreswitch maken! 

PR: media-aandacht 

Naast social media en bloggen is ook ‘klassieke’ pr nog steeds top voor meer zichtbaarheid en een goede reputatie (en dus meer klanten). En met klassieke pr bedoel ik het genereren van media-aandacht. Laat je interviewen over een onderwerp waar je veel van weet en je profileert jezelf direct als expert. Hoe je zo’n interview regelt? Een netwerk van journalisten helpt natuurlijk mee. Word dus vriendjes met de media of volg ze op social media, zodat jij als eerste kunt toehappen als er een interviewkandidaat wordt gezocht. Maar ook hier geldt weer: laat zien wat je kunt, dan word je – dit keer door de media – vanzelf benaderd als ze je nodig hebben. Mijn klant More Than Mayo leerde mij kennen door een interview met mij in RTL Weekend Magazine. Drie keer raden wie mij had gepitcht als kandidaat... Een online interview levert bovendien vaak een linkje en hoge ranking in Google op. Typ mijn naam in en het is meteen duidelijk wat ik doe. Sneeuwbal-effect gegarandeerd! 

Vragen? Mail naar info@suusjehq.nl

Reageer