Where lifestyle meets finance
Mijn Klant Heeft De Factuur Niet Betaald
Ondernemen

Mijn klant heeft de factuur niet betaald, wat nu?

Als je ondernemer bent, is het van groot belang dat jouw klanten de facturen (op tijd) betalen. Jouw inkomen is hier immers van afhankelijk. Want: geen inkomsten = geen salaris voor jou. Het kan echter voorkomen dat je te maken hebt met klanten die niet of die niet op tijd betalen. Wat moet je dan doen? How 2 Spend It heeft alle stappen voor je op een rij gezet!

Zo ga je om met een klant die niet betaalt

Administratie op orde, correcte factuur

In eerste instantie is het van groot belang dat je jouw eigen administratie op orde hebt. Heb je de afspraken met jouw klant schriftelijk vastgelegd? En heeft de klant ook akkoord gegeven op jouw algemene voorwaarden waarin de betalingstermijn staat? Juist, dit kun je vooraf maar beter goed bijhouden dan dat je later tot de ontdekking komt dat je klant niet voor de algemene voorwaarden heeft getekend. Ook is het belangrijk dat je de factuur voorziet van de juiste gegevens: je volledige bedrijfsgegevens, de datum van facturatie, de betalingstermijn en het factuurbedrag (uitgesplitst met BTW).

Verstuur een herinnering

Als de betalingstermijn is verstreken (in Nederland is een betalingstermijn van 14 tot 30 dagen gangbaar), dan is het tijd om een eerste herinnering te versturen. De toon van deze herinnering mag best vriendelijk zijn, maar vertel hier wel duidelijk in voor welke datum je uiterlijk een betaling verwacht. Het is handig om deze herinnering (een brief of e-mail) goed te bewaren. Mocht je ooit een rechtszaak willen beginnen, dan moet je al je correspondentie kunnen aantonen.

Bel je klant op 

Heb je na het versturen van de herinnering nog steeds geen betaling ontvangen? Probeer dan eens om telefonisch contact met je klant te zoeken. Misschien zijn er verklaarbare redenen te noemen waarom de factuur nog niet is betaald? Laat je echter niet al te makkelijk afschepen en wees duidelijk naar je klant. Zet de gemaakte afspraken na het telefoongesprek ook altijd nog even op papier en stuur dit ter bevestiging door naar de persoon waarmee je hebt gesproken.

De tweede betalingsherinnering of aanmaning

Is het zover gekomen en heb je na het telefoongesprek het geld nog steeds niet ontvangen binnen de termijn die jullie hadden afgesproken of heb je de klant überhaupt niet te pakken kunnen krijgen? In dat geval is het zaak om een tweede betalingsherinnering te versturen of een aanmaning. Zorg dat de insteek van deze herinnering zakelijk is en dreig met eventuele vervolgstappen die je gaat ondernemen wanneer de betaling uitblijft.

Schakel een incassobureau of deurwaarder in

Het komt niet vaak voor, maar het kan zijn dat ook je tweede betalingsherinnering geen effect heeft. Je doet er dan verstandig aan om de vordering uit handen te geven en een incassobureau in te schakelen. Stel je klant hier altijd schriftelijk van op de hoogte en geef hierbij ook aan dat de kosten voor het inzetten hiervan voor zijn of haar rekening komen. Heeft een incassobureau geen effect? In dat geval zal er een deurwaarder worden ingeschakeld. Een deurwaarder heeft een wettelijke status en kan bijvoorbeeld beslag leggen of een dagvaarding uitbrengen. Ook de kosten van een deurwaarder worden aan jouw klant doorberekend.

Ga naar de rechter 

Na tussenkomst van een incassobureau en deurwaarder nog steeds geen betaling ontvangen? Je kunt dan overwegen om naar de rechter te stappen. Doe dit echter niet zomaar en bespreek eerst alle mogelijkheden en je opgebouwde dossier met een jurist. Hij of zij kan jou het beste adviseren wat je kunt doen en wat je kansen zijn.

Heb jij ervaringen met klanten die facturen niet betalen en wat heb je gedaan om alsnog je geld te krijgen? Deel je tips met ons in een reactie onder dit bericht!

Wil je meer weten over het thema 'ondernemen'? Lees dan de nieuwste Spender, hét online magazine van How 2 Spend It. 

Reageer