Where lifestyle meets finance
Shoot Laure 18
Interview | Personal Branding

Laure: 'Zo zet ik personal branding in' (en kun jij dat ook doen)

Personal branding - Laure van Rooij (25) is er dagelijks bewust en onbewust mee bezig. Wie ben je? Wat is typisch jij? Wat wil je van jezelf laten zien? Vragen waar je misschien niet 1, 2, 3 antwoord op weet. Uit eigen ervaring weet Laure dat personal branding een ongoing proces is. In een interview vertelde ze hoe zij dit zelf heeft aangepakt en hoe personal branding haar verder heeft gebracht in haar ontwikkeling.

Laure & personal branding. Hoe is die relatie ontstaan?

“Door mijn studie Communicatie aan de Hogeschool Rotterdam werd ik steeds bewuster van hoe merken of mensen zich onderscheiden ten opzichte van de rest. Sindsdien ben ik ook meer bezig met hoe ik mezelf wil neerzetten. Je kunt veel leren door te kijken hoe merken het aanpakken en hoe je sommige dingen op jezelf kunt toepassen. Tegenwoordig zijn we ook steeds meer een ‘eigen merk’. Die moeten we natuurlijk wel goed in de (arbeids)markt zetten - zeker nu we bijna altijd online aanwezig zijn. Zo is mijn interesse voor personal branding ontstaan en heb ik het heft in eigen handen genomen.

Verder lezen: Wat kan jouw netwerk je opleveren?

Ik ben (nog) geen professioneel expert op het gebied van personal branding, maar ik heb er veel over geleerd uit de praktijk. Dankzij mijn achtergrond in de Communicatie, de boeken in te duiken en er zelf mee te experimenteren heb ik meer over personal branding geleerd. Dat heeft het me zeker verder geholpen. Door mijn eigen visie, ervaring en aanpak te delen hoop ik anderen ook verder te helpen en te inspireren. Er zit dus geen wetenschappelijk onderzoek in voor jullie, maar wel mijn eigen verhaal met ups en downs die ik zelf heb ervaren.” 

Onbewust ontwikkel je je eigen signatuur. Je kunt alles dus heel eigen maken door simpelweg jezelf te zijn en je daarmee te onderscheiden van de rest.

Vertel! Wat doe jij op het gebied van personal branding?

“Het begint denk ik bij het ontdekken wat je uniek maakt en hoe je je kunt onderscheiden van anderen. Ik ben zelf continu aan het uitzoeken wat bij mij past - of ik nou tijdens het winkelen op zoek ben naar een nieuwe jas of een sollicitatiebrief verzend. Het moet passen bij wie ik ben en hoe ik me voel. Zo is een miskoop waar je spijt van hebt een teken dat je voor iets hebt gekozen wat niet bij je past. Tijdens mijn studie Fotografie merkte ik dat iedereen een eigen stijl heeft en zich hierin doorontwikkeld. Dat trek ik nu ook breder dan fotografie: of ik nu mijn social media feed bijhoud of aan mijn cv werk. Ik ben van mening dat personal branding je helpt om het beste uit jezelf te halen. Zo kun je alles halen uit wat jou ‘jou’ maakt. Eigenzinnigheid staat hierin voorop.

Om eerlijk te zijn veranderen mijn interesses geregeld - van lekker eten tot reizen. Ik omgeef me graag met nieuwe prikkels en nieuwe mensen en zoek dus continu naar vernieuwing. Dat is iets wat ik met de buitenwereld kan delen en wat mij ook weer onderscheidt. Daarbij vind ik het ook leuk om in contact te blijven met vriendinnen die ik aan voorgaande studies heb overhouden. Op die manier raak je geïnspireerd door elkaars verhalen - wat jou verder kan helpen in je eigen branding. Verder ben ik (helaas) verliefd geworden op Instagram, omdat ik mezelf beter kan uitdrukken in beeld dan in woorden. Het is de perfecte tool om na te denken over hoe je iets of iemand vastlegt en alles lekker bij te houden als een soort digitaal plakboek. Dat ‘eigen maken’ vind ik zo mooi en belangrijk. Je vertelt het verhaal achter jezelf.”

 

bijbeeld-1-SHOOT-LAURE-21.jpg#asset:26219

Wat vind jij er zo interessant aan?

“Dat je met een combinatie van kennis, ervaring en persoonlijkheid kunt laten zien wie je bent en waar je voor staat. Hoewel ik op de basisschool en middelbare school nog niet echt bezig was met personal branding, vond ik het volgens mij toen al fascinerend. Uit de knutselwerkjes die wij op de lagere school maakten, konden onze ouders altijd al snel afleiden welk knutselwerkje van hun zoon of dochter was. Onbewust ontwikkel je je eigen signatuur. Je kunt alles dus heel eigen maken door simpelweg jezelf te zijn en je daarmee te onderscheiden van de rest.”

Verder lezen: 5 tips om je merk goed neer te zetten

Wat kun je doen om te ontdekken waarmee je jezelf wilt branden?

“Ik vond het niet bepaald makkelijk om te ontdekken waar ik goed in ben en wat bij mij past. Dat blijft altijd een leerproces. Om het wat makkelijker te maken, kun je het ook omdraaien: wat is niets voor mij? Dan blijft er al snel een selectie over aan mensen, activiteiten en interesses waarin je je wel kunt vinden. Zo wordt het veel makkelijker om je te focussen op jouw personal branding. Laat je ook inspireren door anderen - in real life en online. Op die manier kom je erachter hoe zij het aanpakken en hoe jij je ten opzichte van hen kunt onderscheiden. Inspiratie opdoen gaat bij mij de hele dag door. Als ik iets in mijn omgeving zie wat mij inspireert, maak ik daar bijvoorbeeld een foto van en neem ik ‘t mee voor later.”

Goede personal branding, wat levert het ons op?

“Sterke personal branding zorgt voor herkenbaarheid en consistentie: ‘Oh dat is Laure, die kan wel even een foto van ons maken.’ Je kunt je eigen mogelijkheden creëren, doordat je jezelf als een duidelijk merk aanbiedt. Met personal branding kom je tot zelfinzicht, maar het kan ook je imago versterken binnen de markt waarin je jezelf wilt onderscheiden. Dat kan nog best lastig zijn. Toen ik eenmaal beter wist wat ik leuk en interessant vond, wist ik ook beter wat ik van mezelf wilde laten zien. Zo ging ik mezelf meer naar mijn eigen sterktes en interesses branden en kwam ik ook makkelijker in contact met meiden van mijn leeftijd die dezelfde interesses en ambities hebben. Ik kwam bijvoorbeeld terecht op girlboss platforms, waarop onderwerpen voorbij komen waarin ik mezelf herken. Op zo’n manier kom je in een omgeving of kring met gelijkgestemden en zie je meteen weer hoe jij je kunt onderscheiden van hen. Want niet iedereen is hetzelfde ondanks dezelfde interesses.

Verder lezen: De 4 beste investeringen voor jouw toekomst

Het helpt je zeker verder in je ontwikkeling. Jezelf goed branden en je in de juiste omgeving begeven kan je ook weer aan een toffe stage- of werkplek helpen. Jij draagt zelf bij aan het beeld dat je wilt uitdragen. Ik denk dat ik wel kan zeggen dat personal branding mij heeft geholpen aan m’n stage als content stagiaire bij SUITSUIT en als bijdragend redactielid bij HTSPT Rotterdam.”

bineebld-2-SHOOT-LAURE-5.jpg#asset:26220

Wil je jouw budget proof personal branding tips met ons delen?

“Mijn eerste tip is netwerken. Het is misschien wat cliché maar het gaat er niet om hoe groot je netwerk is, maar het gaat om de kwaliteit van je netwerk. Er zit altijd wel iemand in je netwerk die jou kan helpen als je hulp nodig hebt met iets. Het is altijd fijn als je via via bijvoorbeeld met iemand in contact kan komen - of het nu voor zakelijke doelen is bestemd of om met een gelijkgestemde te sparren. Daarnaast kan jouw netwerk ook heel waardevol zijn om erachter te komen hoe anderen jou zien. Vul bijvoorbeeld samen of alleen een SWOT-analyse in. Op die manier ontdek je wat jouw kwaliteiten en krachten zijn of kansen waar je juist aan kunt werken.

Mijn volgende tip is inspiratie halen uit boeken, zoals Creative Personal Branding (J. Salenbacher) of Capture your style (A. Song). Je hoeft niet alles uit het boek toe te passen, maar pik er gewoon uit wat voor jou van belang is. Tot slot is jouw eigen social media een belangrijke tool: maak jezelf online zichtbaar en interessant voor anderen op jouw eigen manier. Up-to-date, consistent en jezelf zijn is écht belangrijk bij personal branding. En tot slot: blijf jezelf trouw.”

Wat is volgens jou een no go op het gebied van personal branding?

“Ik heb een lange tijd mijn eigen website gehad, maar die is op dit moment even offline. Het kost veel tijd om je website te onderhouden met content, want het moet natuurlijk wel up-to-date blijven. Actualiteit is dan ook heel belangrijk bij personal branding. Als er op jouw website of social media account staat dat je bij bedrijf X werkt, terwijl je al lang ergens anders werkt… Dan is dat een beetje slordig en vind ik dat geen goede representatie van jezelf. Wees ook bewust van alles dat je online plaatst zoals een blog of tweet - het kan er namelijk voor een hele lange tijd staan.

Verder merk ik dat het neerzetten van je eigen personal brand tegenwoordig onmisbaar is. Misschien komt dat ook wel doordat wij in een prestatiemaatschappij leven, waarin het soms lijkt alsof geluk om succes draait. Alles lijkt vaak net wat mooier dan het werkelijk is. Dat is in mijn ogen de downside van personal branding of de mentaliteit om overal de beste in te willen zijn. Daarom is van belang om je niet anders voor te doen dan je bent. Wie ben je, waar sta en ga je voor? Ga altijd uit van je eigen kracht en leg de nadruk op jouw authenticiteit.” 

Heb je nog tips voor meiden die werk willen maken van hun personal branding? 

 “Personal branding is een handige tool om jezelf verder te ontwikkelen - of je nu al wel weet wat je wilt of nog niet. Jezelf ontwikkelen gebeurt niet in één dag, maar is een proces waarbij je dingen moet uit proberen om te ontdekken wie je bent en wat jouw kwaliteiten zijn. Trial & error hoort daar bij. En wees vooral niet bang om jezelf te zijn


Foto's: Prisca Visser

Reageer