Where lifestyle meets finance
Succesvolle Crowdfunding
Ondernemen | crowdfunding

Tips voor een succesvolle crowdfunding campagne

We schreven op How 2 Spend It al eerder over het fenomeen crowdfunding. Deze manier van financieren kom je tegenwoordig steeds vaker tegen bij startende (innovatieve) ondernemers of gevestigde bedrijven die bijvoorbeeld hun assortiment uitbreiden. Bij een crowdfunding campagne zamelt de ‘crowd’ (massa) geld in om een bepaald initiatief uitvoerbaar te maken. Je weet vooraf niet of je campagne succes heeft en zal slagen, maar er zijn gelukkig wel tips die je kunnen helpen in het realiseren van een succesvolle crowdfunding campagne. Je leest ze hieronder!

Tips voor een succesvolle crowdfunding campagne

#1. Werk je plan tot in detail uit

Stel altijd een gedetailleerd en duidelijk plan op. Vertel hier allereerst in wie je zelf bent en waarom je een crowdfunding campagne gaat starten. Werk je idee volledig uit en geef vervolgens ook een invulling van je budget weer. Wat ook vaak werkt: laat anderen in je plan aan het woord en laat ze hierin vertellen waarom ze zo enthousiast zijn over jouw idee. Zorg daarnaast ook voor een goed ondernemingsplan. Voorbeelden hiervan kun je terugvinden op de websites van Qredits en Rabobank.

#2. Wees persoonlijk 

Bij crowdfunding is de gun-factor van groot belang, misschien nog wel belangrijker dan het product of de dienst waar mensen in investeren. Zorg er daarom ook voor dat je in alles wat je doet, heel persoonlijk blijft. Neem de mensen mee in je verhaal en probeer jouw enthousiasme op hen over te brengen. Je kunt bijvoorbeeld een filmpje maken en zorgen voor goede foto’s van jou en het product.

 #3. Kies een manier van crowdfunding 

Er zijn verschillende manieren van crowdfunding. Je kunt geld van mensen te leen krijgen, ze doneren een bedrag of ze kunnen zich inschrijven voor de voorverkoop van jouw nieuwe product of dienst. Verdiep je in de verschillende manieren, bekijk wat bij jou past en gaan! Je leest er hier meer over.

#4. Ga voor een platform dat bij je past

Er zijn in Nederland diverse platformen (bijvoorbeeld CrowdaboutnowOne Planet Crowd en Symbid) waarop je jouw campagne kunt voeren. Een platform heeft vaak de benodigde expertise in huis, kan gemakkelijk en snel een bepaalde doelgroep bereiken en kan een stuk van de financiële afhandeling van je overnemen.

#5. Kies voor een goede timing

Timing is cruciaal voor een succesvolle campagne. Bekijk of er in een bepaald gedeelte van het jaar extra behoefte is aan jouw product of dienst en zorg dat je bijvoorbeeld de zomervakantie links laat liggen.

#6. Breng eerst je netwerk op de hoogte

Voordat je de media gaat informeren en je jouw plannen van de daken schreeuwt, kun je beter eerst je eigen netwerk op de hoogte stellen en deze personen vragen om de eerste investeringen te doen. Het is fijn als er vast een bedrag op de teller staat wanneer je jouw campagne groots naar buiten brengt. Succes roept namelijk succes op en zo zul je sneller andere mensen bereid vinden om ook te investeren.

#7. Maak een gedetailleerd promotieplan

Om je campagne onder de aandacht van je potentiële investeerders te brengen, is een gedetailleerd promotieplan van groot belang. Benoem hierin welke doelgroepen je wanneer gaat benaderen en op welke manier. Maak hier ook zeker gebruik van free publicity en van bijvoorbeeld bloggers die jouw verhaal kunnen vertellen. Misschien kun je daarnaast ook wel op zoek gaan naar samenwerkingspartners.

#8. Stel voorwaarden en contracten op

Je investeerders zullen vaak willen weten wat de voorwaarden van de crowdfunding campagne zijn en wanneer zij bijvoorbeeld hun investering kunnen terug verwachten. Zet daarom samen met jouw platform de voorwaarden op papier, werk met contracten en zo weet iedereen waar hij of zij aan toe is.

#9. Zet je investeerders in het zonnetje

Investeerders zijn vaak personen en mensen vinden het fijn om in het zonnetje te worden gezet. Probeer ze op een originele manier te bedanken en laat weten dat je blij bent met hun support. Zonder crowdfunders geen geslaagde campagne: keep it in mind!

#10. Crowdfunding is niet gratis

Crowdfunding kan je dus ‘nieuw’ geld opleveren, maar je moet ook vaak investeren in een dergelijke campagne. Denk maar eens aan je promotie, het inhuren van de expertise van een specialist en het gebruik kunnen maken van een bepaald platform. Het hoort er allemaal bij, maar je kunt hier maar beter van te voren rekening mee houden.

Wat zijn jouw tips voor een succesvolle crowdfunding campagne? Laat het ons weten in een reactie onder dit bericht!

Reageer