Where lifestyle meets finance
Stocksy Txp7D5E4B60S8 H100 Small 850266 1
Ondernemen | Tips

Van een goed idee naar een eigen bedrijf: hoe doe je dat?

Er zijn vele mensen met goede ideeën, maar lang niet al deze ideeën worden ook daadwerkelijk omgezet naar een eigen bedrijf. Sommige goede ideeën blijken toch niet zo goed te zijn, anderen blijken al te bestaan, maar ook een veelgehoorde reden is dat mensen niet weten hoe ze van hun idee een goed bedrijf kunnen maken. En dat vind ik nu echt hartstikke jammer! Ik heb daarom wat handige tips voor je verzameld.

1. Spread the word

Wat voor mij altijd goed werkt is om mijn plannen met anderen te bespreken. Het liefst met Jeroen of vriendinnen die vragen durven te stellen. Zo word ik dan uitgedaagd om hardop na te denken over de (on)mogelijkheden van mijn ideeën en zo zijn er ook al een paar ideeën gesneuveld. Gelukkig maar, want focus houden op kansrijke ideeën is toch het best. Wees trouwens niet bang dat jouw ‘unieke’ idee ineens door iemand anders gestart wordt als je het er over hebt met anderen. Als dit bedrijf jouw passie heeft, ben jij de meest geschikte ondernemer.

Geef ook niet op als je ontdekt dat jouw idee al bestaat. Dat wil alleen maar zeggen dat er blijkbaar markt voor is.

Tip: op how2spendit.nl vind je veel interviews met andere ondernemers waarin zij hun ervaringen en tips delen. Zoals deze bijvoorbeeld! Laat je inspireren en leer van hun tips.

2. Schrijf het op

Nee, je hoeft niet gelijk een 10 pagina-tellend ondernemersplan te schrijven, maar vaak helpt het wel om je idee helder te krijgen door het op te schrijven. Wat zijn volgens jou de kansen? Wat zijn de risico’s? Wat is er nodig om er een succes van te maken? Is er al iets dergelijks op de markt? Wie is je doelgroep? Naarmate je hiermee vordert, zul je zien dat je idee steeds helderder wordt. En vaak ook nog een heel stuk anders wordt dan waarmee je startte.

Verder lezen: Vijf ondernemerstips van How 2 Spend It

3. Download de checklist!

Eenmaal besloten dat je ervoor wilt gaan? Download dan onze handige checklist, waar je alles vindt wat je nodig hebt. En als je er dan toch bent, check dan ook de andere checklists even. Je vindt ze bijvoorbeeld ook voor het starten van een webshop, je boekhouding opzetten, belastingaangifte doen, enzovoorts.

4. Begin met sparen

Vanaf de dag je dat besluit om te gaan ondernemen, nu of in de toekomst, is het slim om een extra buffertje aan te leggen. Bij een onderneming komen altijd opstartkosten kijken, wellicht heb je geld nodig om dingen in te kopen en bovendien kan het zijn dat je in het begin nog minder verdient. Ook kun je bij het ondernemen maandelijks een wisselend inkomen hebben. Allemaal zaken om financieel dus even rekening mee te houden.

5. Bouw je netwerk

Een goed netwerk hebben is altijd handig, of je nu ondernemer bent of in loondienst. Toch is het als ondernemer nog net even handiger: je bent nu namelijk verantwoordelijk voor alle afdelingen van het bedrijf. Van Public Relations tot inkoop, van boekhouding tot ICT: jij bent het aanspreekpunt. Dan is het extra fijn als je mensen hebt die je af en toe een handje kunnen helpen. En bovendien: jouw netwerk is heel belangrijk voor de verkoop en dus je inkomen.

Verder lezen: Ondernemers: wie is jullie ideale klant?

6. Start gelijk met boekhouden

Vanaf het moment dat je kosten gaat maken, of het nu reiskosten zijn of koffiedates, is jouw onderneming begonnen. Zorg daarom dat je ook al vroegtijdig nadenkt over de manier waarop je je boekhouding gaat inrichten. Je vindt diverse blogs over dit onderwerp op onze site, zoals deze over de vraag: ga je zelf je administratie doen of besteed je het uit?

Ik hoop dat deze tips jouw onderneming een vliegende start gaan geven! Mocht jij zelf nog tips hebben van anderen, laat ze dan hieronder even achter. Dankjewel!

Reageer