Where lifestyle meets finance
Ondernemerstips Van How 2 Spend It
Must read

Vijf ondernemerstips van How 2 Spend It

Ondernemen is iets heel bijzonders. Je eigen weg gaan, een bedrijf opzetten en de ambities nastreven om het heel groot te maken. Wij, Joëlla en Nathalie, zijn de founders van How 2 Spend It en ondernemen nu een aantal jaar. En wow, wat hebben we een hoop geleerd! We delen graag vijf lessen met je die we elke beginnende ondernemer willen meegeven.

1. Denk goed na over je verdienmodel

Wil je ook een onderneming beginnen? Denk dan van tevoren goed na over je verdienmodel. Dat hebben wij pas veel later gedaan, waardoor wij er ook pas later achter kwamen wat we als bedrijf daadwerkelijk konden bieden. Hou bij het maken van je verdienmodel ook duidelijk in gedachten welke financiële doelen je wilt bereiken. Hoeveel wil je per maand verdienen? Hoeveel moet je dan  verkopen? Welke commerciële kansen liggen er? Start geen onderneming zonder na te denken over de financiën.

Verder lezen: De grootste misverstanden over ondernemen

Wij hebben het boek Business Model Generation erbij gepakt en hebben ons bedrijfsplan gemaakt, waar het verdienmodel uiteraard een onderdeel van is. Business Model Generation biedt een format, met verschillende velden die je in moet vullen. Het zijn vragen die soms best lastig zijn, maar wel essentieel. Wat is je klantensegment? Wat zijn je hoofdactiviteiten?

Tip: vraag iemand om met je mee te denken. Andere mensen zien weer dingen die jij niet ziet, door hun ervaring wezen ze ons op dingen waar wij simpelweg nog niet over nagedacht hadden.

2. Durf te vragen

Een brutaal mens heeft de halve wereld. Wanneer je dingen durft te vragen, kan dat een hoop opleveren en/of geld schelen. Ook dat hebben wij geleerd.

Een voorbeeld. Wij maken naast blogs ook video’s waarin we op zoek gaan naar antwoorden op financiële vragen. Je wilt er natuurlijk elke keer leuk gekleed uitzien, maar steeds een andere outfit kopen is vrij kostbaar. Dus hebben we Sissy Boy benaderd met de vraag of zij ons willen stylen, in ruil voor naamsvermelding in onze video’s. Zo gezegd, zo gedaan: en het scheelt aardig in de centen! Bovendien hebben we er een hele leuke partner bij! Durf  dus te vragen en bedenk vooral ook wat jij die ander kan bieden.

3. Doe niet iets wat niet bij je past

Als er iets was dat wij hebben geleerd is het: 'Schoenmaker, blijf bij je leest'. Als er iets op je pad komt wat niet bij je past, maar wel geld oplevert, ben je misschien geneigd om het te doen. Zeker in het begin. Afhankelijk van hoe hoog de financiële nood is, maak je een afweging die je wellicht op een andere manier duur komt te staan.

Uit ervaring hebben wij geleerd dat je niet teveel moet afwijken van hetgeen waar jij voor staat, waar jij goed in bent of wat jouw product is. Natuurlijk moet je geld verdienen en mag je soms best flexibel zijn, maar je key activities moeten kloppen. Focus, focus, focus.

4. Zoek een juiste samenwerkingspartner

Wil jij niet alleen, maar samen met iemand anders een onderneming beginnen? Het kan heel gezellig zijn om een vriendin te vragen, maar kijk ook echt kritisch naar elkaars eigenschappen. Het is belangrijk dat je elkaar aanvult en dat je dus allebei andere waardevolle eigenschappen en expertise inbrengt. Daarnaast is belangrijk dat je zakelijk met elkaar kunt omgaan, dat is anders dan vriendschappelijk. Wanneer je een juiste samenwerkingspartner gevonden hebt, maak dan duidelijke afspraken over de rolverdeling en uiteraard ook over de financiën.

Wij hebben elkaar leren kannen vanuit een zakelijke basis. Uiteraard is het belangrijk dat het daarnaast ook klikt. Je moet elkaar wel mogen en je moet door één deur kunnen. Maar je moet ook tegen elkaar kunnen zeggen als je het ergens niet mee eens bent. Je moet dus ook tegen een stootje van de ander kunnen. De samenwerking is heel intens, en misschien wel intenser dan een vriendschap.

Verder lezen: De 5 meestvoorkomende belastingvoordelen voor startende ondernemers

5. Vier je successen

Succes mag je vieren: dat is iets wat wij onszelf aan het leren zijn. Dat doen we vaak niet of te weinig. Als we een opdracht willen binnenhalen, zijn we daar helemaal op gefocust. We investeren er onze tijd in en doen ons uiterste best: eyes on the prize. Maar als die prijs dan eenmaal binnen is, dan denken we vaak: “oke, cool! What’s next?”. En vervolgens storten we ons weer op het volgende.

In het verlengde van het vieren van successen, ligt ook het stilstaan bij je successen. Vaak zijn we geneigd om vooral heel kritisch naar ons bedrijf te kijken. We zien wat er allemaal beter kan. We staan nauwelijks stil bij de dingen die goed gaan, bij de dingen waar we trots op zijn. Pas als iemand anders ons een compliment geeft, denken we: oh ja? Dankjewel. Terwijl iedereen trots op zichzelf zou moeten zijn. Dat geeft je motivatie om door te gaan, het geeft je vertrouwen in je zelf en inspireert je om nog verder te komen.

Welke tips zou jij nog willen aanvullen?

Wil je meer weten over het thema 'ondernemen'? Lees dan hier de nieuwste Spender, hét online magazine van How 2 Spend It. 

Reageer