Where lifestyle meets finance
Photo 1444837870946 E65Ae2Ef054E
Werken | Burn-out

Wat is een burn-out?

Ik hoor het de laatste jaren helaas vaker om me heen: mensen die te kampen hebben met een burn-out en daardoor een langere tijd niet in staat zijn om te werken. Maar wat is een burn-out precies, wat zijn de eerste signalen en wat kun je eraan doen om het te voorkomen? Wij zochten een en ander voor je uit, lees snel verder!

Wat is een burn-out?

Iedereen heeft wel eens met stress te maken, dat is volkomen normaal. Maar wanneer je te lang en teveel stress ervaart, kan het op termijn wel leiden tot een burn-out. Je kunt je niet meer ontspannen, raakt emotioneel uitgeput en presteert weinig. De ‘bedenkers’ van de burn-out (psychotherapeut Herbert Freudenberger en Christina Maslach) koppelen er de volgende verschijnselen aan*: 

> uitputting (extreme vermoeidheid);

> cynisme (afstand hebben van het werk of van de collega’s);

> een (onnodig) laag zelfbeeld. 

Een burn-out is iets anders dan een depressie. Een burn-out heeft te maken met een tekort aan energie, terwijl een depressie te maken heeft met stemmingswisselingen. Een burn-out kan door een huisarts worden geconstateerd en hij of zij kan je ook begeleiden in het traject om weer beter te worden. 

Wat zijn de eerste signalen van een burn-out?**

Een burn-out heb je niet van de een op de andere dag, hier kunnen soms wel maanden of zelfs jaren overheen gaan. Het begint met stress en gaat via ‘overspannen zijn’ uiteindelijk over in een burn-out. Overspannen zijn kun je onder andere herkennen aan concentratieproblemen, angst-en paniekklachten, geheugenproblemen, neerslachtig gevoel, stemmingswisselingen, opgejaagd gevoel, nergens zin in hebben, verward zijn, veel piekeren en gevoelig zijn voor prikkels. Daarnaast kun je ook last hebben van allerlei lichamelijke kwalen, zoals vermoeidheid, slapeloosheid, spierpijn, hoofdpijn, een snelle ademhaling, darmproblemen en een verhoogde bloeddruk. Een burn-out gaat nog een stapje verder. Je hebt dan, naast bovenstaande klachten, een extreem gevoel van uitputting en bent extreem gevoelig voor prikkels. 

Hoe kun je een burn-out voorkomen?

Als je weet wat de klachten zijn van overspannenheid en een burn-out, dan lijkt het misschien een eitje om de klachten te herkennen en een burn-out te voorkomen. Toch lopen veel mensen heel lang met klachten rond, waardoor het kwaad vaak al is geschied. Luister daarom altijd goed naar je lichaam en neem je klachten serieus, schakel de hulp van je leidinggevende, bedrijfsarts of huisarts in en praat vooral veel over hoe je je voelt. Probeer daarnaast zoveel mogelijk te ontspannen, rustig aan te doen en om tijd vrij te maken voor dingen waar je wél door ontspant. Het is geen garantie om een burn-out te voorkomen, maar het kan je misschien wel helpen.  

Heb jij weleens te maken gehad met een burn-out? Wat heb je toen gedaan om er weer bovenop te komen?

*Bron: Wikipedia

**Bron: www.stressplein.eu

Reageer