Where lifestyle meets finance
Barterdeal
Barteren | Ondernemen

Wat zijn barterdeals? En wanneer is barteren wat voor jou?

Het klinkt heel ingewikkeld, een barterdeal, maar eigenlijk is het heel simpel. Barteren betekent dat je een uitwisseling doet van producten of diensten met een gesloten beurs. Je ruilt dus jouw product of dienst tegen die van een ander, het is dus eigenlijk gewoon ouderwetse ruilhandel.

Nu denk je vast, als het zo makkelijk is, dan ga ik alleen maar barterdeals aan. Je hoeft nergens voor te betalen en hebt wel mooi een product of dienst van iemand anders. Dat klopt op zich wel, maar wacht nog heel even met het contact opnemen met alle bedrijven die je nu in gedachten hebt. Bij een barterdeal is het namelijk wel de bedoeling dat iedereen er op een gelijke manier iets aan heeft.

Jij zou het ook niet heel aantrekkelijk vinden wanneer iemand iets met je wil ruilen waar je op voorhand al van weet dat je er niks aan hebt. Ook al reken je aan het eind niet af in de vorm van een betaling, jouw producten of diensten zijn natuurlijk wel van waarde. Wanneer je het goed aanpakt, kunnen barterdeals heel interessant zijn.

Hieronder geef ik je alvast een aantal tips die je kunt gebruiken bij het sluiten van een barterdeal.

Bedenk eerst wat jij kunt bieden 

Het klinkt heel simpel. Jij wilt iets en je hebt zelf ook wat te bieden: ruilen en klaar. Bedenk eerst goed wat jij kunt bieden. Je wens is om een barterdeal aan te gaan die voor beide partijen interessant is. Wanneer je zelf niet het maximale op dat moment biedt, kun je dat ook niet van een ander verwachten. Iedereen moet er op vooruit gaan.

Ruil niet om het ruilen of omdat iemand het je aanbiedt, maar wees kritisch.

Bedenk goed wat het jou opbrengt 

Een barterdeal is zo gemaakt en het is een makkelijke manier om diensten of producten van een ander te krijgen, maar bedenk goed wat het jou opbrengt. Ruil niet om het ruilen of omdat iemand het je aanbiedt, maar wees kritisch. Brengt het je extra klanten op, naamsbekendheid of iets anders waar je echt iets aan hebt? Go for it! 

Zorg dat de waarde gelijk is 

Je producten of diensten hebben een bepaalde waarde. Zorg ervoor dat je deze ruilt voor iets met dezelfde waarde. Wanneer je zelf iets aanbied van € 400,- (bijvoorbeeld uren, die kun je ook barteren), zorg er dan in ieder geval voor dat je die waarde er ook voor terug krijgt.

Zet afspraken op papier 

Dit adviseer ik bij elke zakelijke afspraak. In mondelinge communicatie gaat er namelijk een hoop verloren. Welke producten of diensten ruilen jullie, wat is hier de waarde van en op welke termijn vindt de ruil plaats?

Voorbeeld

Is na het lezen van dit artikel een barterdeal toch nog iets te abstract voor je? Dan heb ik nog een voorbeeld: Stel, je hebt een product dat je graag onder de aandacht wilt brengen via social media, dan kun je wellicht op zoek gaan naar een barterdeal. Jij biedt een product van een bepaalde waarde en zij bieden je bijvoorbeeld exposure op een social media account. 

Een barterdeal hoeft niet iets eenmaligs te zijn. Wanneer je een goede partij hebt gevonden, kunnen hier leuke samenwerkingen uit voortkomen. Ook ben je niet gebonden aan 1 partner om een samenwerking mee aan te gaan. Kijk rond wat voor samenwerkingen je op jouw vakgebied kunt aangaan. Niet iedereen staat er altijd voor open, maar het is ontzettend leuk wanneer er een goede barterdeal tot stand komt. 

Reageer