Where lifestyle meets finance
Bamboo
Webshop beginnen

Webshop beginnen? Thomas (Bamboebaas.nl) deelt zijn tips, uitglijders en learnings

Oké, even van de redactie. Voor dat je denkt: zou dit sponsored content zijn? Nope. Deze blog is geboren vanuit nieuwsgierigheid naar het ondernemersverhaal van een ander. Bamboebaas.nl eigenaar Thomas heeft een webshop in duurzame bamboe-artikelen, maar startte al vroeg met ondernemen. Hoe heb je dat aangepakt, wat zijn je tips? Dat en wat andere vragen stelden we hem en hij schrijft daar openhartig over in deze blog. Een eerlijk verhaal over het vallen en opstaan, en een dosis inspiratie voor de anderen die ook een webshop willen beginnen. Enjoy the read

-----

Rondom ons heen lezen we het ene webshop-succesverhaal na het andere. Misschien heb jij ook wel eens overwogen om een webshop te starten. Niet om je te ontmoedigen, maar de kans dat je gelijk de eerste keer een mega-succesvolle webshop opzet is niet al te groot. Er komt namelijk veel meer bij kijken dan je denkt.

Je staat voor de eerste keer op skeelers en dan...

De kans is groot dat je wankelend met een snelheid van 2 km/h naar het dichtstbijzijnde object grijpt om jezelf staande te houden. Het is dan ook niet gek dat je moet leren dealen met vallen en opstaan. Dit geldt ook voor het starten van een webshop.

Tegenwoordig staat het internet vol met bruikbare tips en gidsen voor het starten van een webshop. Het is daardoor stukken makkelijker geworden om een webshop op te zetten, maar een succesvolle webshop, vraagt veel meer dan dat.

--> CHECKLIST 'WEBSHOP BEGINNEN' VIND JE HIER!

Het internet heeft mij altijd gefascineerd, daardoor ben ik op jonge leeftijd gestart met het bouwen van websites. Mijn eerste website ging over ronde opgeblazen fitnessballen. Ik schreef artikelen over onderwerpen rondom fitnessballen om organisch bezoekers binnen te halen. Deze kennis had ik destijds van het internet gehaald, toen SEO (Search Engine Optimization) nog heel anders werkte dan nu. En advertentiebudget had ik niet als 16-jarige jongen, die voor een klein bedrag vakken stond te vullen in de supermarkt. 

Uiteindelijk zijn de eerste 3 websites/webshops die ik gestart heb allemaal onder de streep in de min geëindigd. Maar het was het waard, want de kennis die je opdoet door het vallen en opstaan, is nergens op het internet te vinden.

Na falen komt succes, zegt men. Het is dan wel van belang dat je niet opgeeft en weer opstaat.

Na falen komt succes, zegt men. Het is dan wel van belang dat je niet opgeeft en weer opstaat.
Thomas - Bamboebaas.nl


Nieuwe webshop in bamboe producten: waarom deze niche en hoe heb je dit aangepakt?

In de eerste maanden van 2020 ben ik wederom een nieuwe webshop gestart: Bamboebaas.nl. Een webshop waarin ik alle bamboe producten van Nederlandse retailers op één plek samenbreng. 

Ik verkoop de producten dus zelf niet en heb ook geen voorraad in beheer. Ik zorg er alleen voor dat mensen die op zoek zijn naar duurzame bamboe producten het gemakkelijk en overzichtelijk kunnen shoppen via Bamboebaas.nl

Waarom bamboe producten, denk je misschien? Duurzaamheid heeft mij al langere tijd geïnteresseerd. Een betere wereld achterlaten voor de kinderen van nu is iets waar we ons allemaal mee bezig moeten houden, vind ik.

Toen ik op zoek was naar een nieuwe uitdaging, schoot me tijdens het lezen van een artikel over de duurzaamheid van bamboe opeens het idee van Bamboebaas.nl te binnen. Lampje aan, hemels geluidje, mijn eureka-moment. 

Toen begon het onderzoek. Ik had ondertussen wel geleerd dat dit een essentieel onderdeel is voor een succesvolle webshop. Ik heb voor deze fase dus ook echt even de tijd genomen. 

Je kunt tenslotte iets zelf wel heel belangrijk vinden, maar als jij de enige bent, kun je je webshop snel weer sluiten. 

Voor mij, begint het dan altijd met onderzoek van de bestaande markt. Ik stel vragen als: 

  • Bestaan er nog geen grote vergelijkbare websites? 
  • Hoeveel wordt er gezocht op interessante zoekwoorden? 
  • Maak ik kans om met geringe inzet beginnend resultaat te behalen?

Deze vragen kon ik voor het idee van Bamboebaas allemaal positief beantwoorden, waardoor het idee wat mij betreft een GO! kreeg. 

Na het onderzoek is het dan ook tijd om de webshop te gaan bouwen. Je kunt dit natuurlijk uitbesteden, maar vanuit mijn ervaring in e-commerce weet ik hoe een Content Management Systeem als Wordpress (en de plugin Woocommerce die ik gebruik) werkt en hoe ik hier in korte tijd een bruikbare webshop van maak. Dat scheelt dus weer! 

Geloof het of niet, maar de webshop stond binnen een paar dagen al online en toen begon het (voor mij) leukste onderdeel: optimaliseren. Zowel voor bezoekers, als voor de zoekmachines. Het is in het begin echt gewoon even uitproberen wat wel en wat minder goed werkt.

Even voor de kijkers thuis: 

Optimaliseren voor de zoekmachines wil zeggen dat je de pagina’s dusdanig inricht (denk bijvoorbeeld aan een titel en stukje content), dat zoekmachines als Google begrijpen waar je pagina over gaat. Ze noemen dit ook wel SEO (Search Engine Optimization).

Dit klusje heb je niet na een maandje geklaard. Dit is een proces wat niet stopt. Het is dus ook niet zo dat je een webshop maakt, optimaliseert en kunt laten draaien voor de komende jaren. Praktisch gezien kan dit natuurlijk wel, maar bezoekers en Google zullen hier vroeg of laat achter komen. De technieken en mogelijkheden in de online wereld veranderen namelijk razendsnel.

De toekomst van Bamboebaas.nl: tell me more!

Als je me vraagt hoe de toekomst van BamboeBaas.nl er uit ziet, zeg ik natuurlijk: Groeien tot de nummer 1 webshop in bamboe producten! Ik wil dat Bamboebaas erkend wordt door mijn doelgroep en ook als standaard zoekmachine wordt gebruikt wanneer je op zoek bent naar producten van bamboe. 

Als we door de roze bril kijken, dan zien we Bamboebaas binnen een jaar met 200% groeien in het aantal bezoekers. Om dit te bereiken is er nog veel werk aan de winkel. Een aantal zaken die voor mij daarbij belangrijk zijn, zijn: 

1. Zoekmachines. We scoren momenteel al lekker in de zoekmachines en kunnen daardoor al vele klanten bedienen. Toch valt er hier ook nog veel winst te behalen.

2. Partnernetwerk. Ik verkoop producten van partners, dus om een goed en aantrekkelijk aanbod te kunnen bieden aan onze bezoekers, ben ik uiteraard op zoek naar de krenten in de bamboe-pap

Wat voor jou webshop belangrijk is, ligt ook wel aan de soort webshop die je hebt. Onderzoek goed welke kanalen jou de meeste nieuwe klanten opleveren. Daar heb je ‘m dus weer, onderzoek. 

Tips die Thomas jou kan meegeven voor het opstarten van je eerste webshop

Het simpelweg niet mogelijk om je in dit artikel van A tot Z het hele proces uit te leggen voor de start van een webshop. Wel kan ik je een aantal bruikbare tips meegeven, zodat jij verder kunt met de ideeën die je wellicht al hebt.

  • Besteed ruim de tijd aan onderzoek

Dit kan ik niet beter benadrukken. Onderzoek onderzoek onderzoek! Je bepaald hiermee of je idee potentie heeft of niet. Kom je met vraagtekens uit de onderzoeksfase? Bespaar jezelf dan een hoop geld, tijd en hoofdpijn en ga aan de slag met andere ideeën. 

  • Kijk wat je onder de streep overhoudt

Ik zie vaak dat ‘beginners’ de fout in gaan door een webshop te starten met producten waar ze na alle handelingen onder de streep weinig aan overhouden. Zorg dus dat je alle kosten op een rijtje zet en kijk wat je onder de streep overhoudt. 

  • Bepaal welke webshop software geschikt is voor jouw doelstellingen.

Er zijn verschillende CMS’en (Content Management Systemen) op de markt beschikbaar, denk bijvoorbeeld aan een van de bekendste: Wordpress. Afhankelijk van je doelstellingen is het belangrijk dat je kijkt naar welke functionaliteiten een CMS heeft en of deze aansluit bij jouw wensen. Wil je bijvoorbeeld gemakkelijk pagina’s bouwen met een drag & drop systeem? Wil je de functionaliteit om mensen in te laten schrijven voor een nieuwsbrief? Het is goed om hier van tevoren over na te denken zodat je zeker weet welke CMS voor jou geschikt is.

  • Uitbesteden is geen winst killer

Vaak wil je in het begin zoveel mogelijk zelf doen. Starten is al duur genoeg! Heel goed, maar het is niet altijd de beste keuze. Zeker als het iets is waar je zelf geen verstand van hebt of wat je gewoon heel veel tijd kost. Denk bijvoorbeeld aan het bouwen van je website, vormgeving of SEO. Maak een berekening wat het je kost en of het resultaat je dat waard is. Hou er rekening mee dat ik met deze tip niet probeer te zeggen: zoveel mogelijk geld uitgeven aan dingen waar ik zelf te weinig verstand van heb. Je wilt overwogen keuzes maken om je bedrijf zo goed mogelijk te laten groeien. Ondernemen is gecalculeerd risico nemen!

  • Meten = weten!

Je webshop is live! Gefeliciteerd! Maar let op: nu begint het pas echt. Je wilt weten vanaf welke kanalen (bijvoorbeeld Google of Social Media) je bezoekers komen, wat ze op je website doen en wat ze er eventueel van weerhoud om een bestelling te plaatsen. Tools zoals Google Analytics helpen jou om dit te achterhalen. Google ook eens op woorden als ‘customer journey’, of ‘sales funnel’ voor meer informatie. 

  • Niet (te snel) opgeven

Geef niet te snel op! Je zult geheid dingen tegenkomen die je ervaart als een tegenslag. Je bent niet de enige. Een succesvolle webshop starten is niet makkelijk. Probeer daarom jezelf te blijven motiveren, ga gesprekken aan met andere webshop ondernemers en remember: van ieder probleem, is een kans te maken. 

Reageer