Where lifestyle meets finance
Stocksy Txp63Cd4F6672H000 Small 682319
Ondernemen | bemiddelingsfee

Werk jij als ondernemer met een bemiddelingsfee?

Stel: je bent ondernemer en je krijgt via via een nieuwe opdracht aangeboden bij een nieuwe klant. De persoon die jou in contact brengt met de desbetreffende prospect, vraagt hier echter wel een financiële vergoeding voor, een zogenaamde bemiddelingsfee of aanbrengfee. Hoe ga je hiermee om? How 2 Spend It zocht het één en ander over bemiddelingsfee voor je uit en vertelt je wat de voordelen en de nadelen zijn. Lees snel verder!

Wat is een bemiddelingsfee of aanbrengfee?

Zoals je al in de inleiding kon lezen, is een bemiddelingsfee niets anders dan een vergoeding die je een ander betaalt voor het in contact brengen van jouw bedrijf met een derde partij. Dit wordt ook wel het aanbrengen van een lead genoemd. Deze nieuwe partij kan voor jou zakelijk gezien interessant zijn omdat ze misschien wel producten of diensten van je gaan afnemen. En ja, dit kan jou dus extra inkomsten opleveren! 

Welke soorten fee zijn er?

We kunnen grofweg drie soorten fee onderscheiden:

> Op basis van de lead: in dit geval betaal je een vast bedrag voor het aanleveren van de contactgegevens. De gesprekken met de potentiële klant voer je verder zelf. 

> Op basis van een project: werkt jouw aanbrenger ook mee aan het project of is hij of zij op een andere manier betrokken bij de gesprekken? In dat geval wordt er een fee berekend die hoger ligt dan de vergoeding die je alleen voor het aandragen van de lead zou betalen.  

> Op basis van de opdracht: je betaalt alleen wanneer er een concrete opdracht voortvloeit uit de lead.

Wat zijn de voordelen van het werken met een bemiddelingsfee?

We hebben de voordelen voor je op een rij gezet!

> Je komt gemakkelijker in contact met nieuwe klanten. 

> Deze klanten kun je misschien ook voor de langere termijn aan je binden. 

> Nieuwe opdrachten kunnen zorgen voor een toename van je inkomsten en de stabiliteit van je bedrijf vergroten. 

Wat zijn de nadelen van een bemiddelingsfee?

> Je moet betalen voor het aanbrengen van een lead. Bekijk daarom altijd in hoeverre de partijen betrouwbaar zijn en beoordeel wat je kansen zijn om de nieuwe klant of opdracht daadwerkelijk binnen te halen. 

> Je bent afhankelijk van de manier waarop een andere partij jouw bedrijf aanbeveelt. In het begintraject heb je dus geen invloed op de beeldvorming die de potentiële klant van jou heeft. 

> Je levert een deel van je omzet in. Dit hoeft op zich geen probleem zijn, mits je een goede marge maakt. 

Wel of niet doen?

In Nederland wordt regelmatig gewerkt met een aanbrengfee. Het is dus helemaal niet gek als je hier als ondernemer ook gebruik van maakt. Je moet je vooraf echter wel goed afvragen of deze manier van zakendoen bij je past. Wil jij bijvoorbeeld leads van iemand ontvangen die het je ook echt gunt of van iemand die er iets voor terug wil hebben? Vraag je daarnaast af of de persoon of het bedrijf waar je een lead van krijgt, wel betrouwbaar is. En probeer tenslotte altijd om een afspraak te maken gebaseerd op ‘no cure, no pay’. Gaat de opdracht niet door? Dan betaal je de aandrager van de lead ook geen vergoeding. 

Maak jij als ondernemer weleens gebruik van een bemiddelingsfee? We zijn heel benieuwd! Laat het ons weten in een reactie onder dit bericht.

Reageer